تجارب نزدیک مرگ کودکان

از بین تجربه‌کنندگان، تجربه‌های نزدیک به مرگ کودکان بسیار جالب توجه است، زیرا تجارب آنان کمتر تحت تأثیر فرهنگ محیطشان قرار می‌گیرد. تجربه‌های نزدیک به مرگ کودکان، دارای ویژگی‌هایی مشابه با تجارب افراد بالغ است، هر چند در فرم و شکل ساده‌تری بیان می‌شود. کودکان تجربه‌کننده می‌گویند که هم‌زمان با بزرگتر شدن، احساساتی متفاوت از سایر کودکان را تجربه می‌کنند.بنابر پژوهش‌ها، حدود 85 درصد کودکانی که دچار ایست قلبی شده‌اند، تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند. امروزه تعداد بیشتری از کودکانی که دارای تجربه نزدیک به مرگ هستند در مقایسه با دوران گذشته در قید حیات هستند و احتمالا این تعداد به دلیل بهبود تکنیک‌های احیا افزایش هم خواهد یافت. برخی از کودکان بسیار کوچک، به محض این‌که توانایی تکلم را کسب می‌کنند، تجربه‌هایی را گزارش می‌کنند که در روزها یا هفته های اول زندگیشان رخ داده است. 
بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگر معروف، خانم دکتر اَتواتِر، 76٪ کودکان تجربه‌کننده، مراحل ابتدایی تجربه خویش را آرامش‌بخش توصیف کردند. چنین تجاربی ممکن است شامل چنین عناصری باشد: شنیدن صدای دوستانه، ملاقات با موجود زیبا و دوست‌داشتنی،  تجربه حضور در خارج از بدن، و احساس آرامش و امنیتِ ناشی از حضور در مکانی روشن یا تاریک.19٪ کودکان تجربه‌کننده، تجربه‌ای لذت بخش یا بهشت‌گونه را گزارش کرده‌اند.3٪ این کودکان، تجربه‌ای ناراحت‌کننده، اضطراب‌آور یا جهنمی را گزارش کرده‌ا‌ند.2٪ بقیه نیز تجربه‌ای متعالی داشته‌اند که طی آن احساس می‌کرده‌اند به دانشی ناب دست یافته‌اند.در قسمتی از تجربه نزدیک به مرگ کودک شش ساله مبتلا به مننژیت، گزارش شده است که روح او بدون احساس درد و با عشقی بی‌انتها و ناب به‌طور کامل احاطه شده بود. احساس او بودن به عنوان یک روح- نه به عنوان پسر و نه دختر، نه بزرگ و نه کودک- بود. او آرامش فراگیر و کاملی را تجربه می‌کرد. وقتی به پایین نگریست، دختری را در رختخواب دید که به او حس شفقت و همدردی داشت. در این زمان متوجه شد که او باید همان دختر باشد و به محض این‌که این فکر از ذهنش گذشت، در بدنش قرار گرفت.  

منبع: کتاب تجارب نزدیک به مرگ و تسلی داغدیدگان. نوشته عارفه صالحی، علی قاسمیان‌نژاد و علی ایمانی‌نسب. انتشارات آزمون یار پویا. تهران.