معرفی کتاب: مرگ پایان هشیاری نیست

معرفی کتاب: مرگ پایان هشیاری نیست
معرفی کتاب: مرگ پایان هشیاری نیست

کتاب «مرگ پایان هشیاری نیست»، نوشتۀ دکتر جنیس هلدن و دکتر استاتیس اورامیدیس، شامل روایت‌هایی از تجربۀ ‌نزدیک به مرگ افرادی است که براثر غرق‌ شدن در آستانۀ مرگ قرار گرفته‌اند.

هر ساله در جهان حدود یک میلیون و دویست هزار انسان ـ یعنی در هر دقیقه بیش از دو نفر ـ براثر غرق شدن جان خود را از دست می‌دهند که شامل حوادث در حین شنا، فرو رفتن در آب، بلایایی مانند سیل و طغیان رودخانه‌ها، حوادث کشتی، و خودکشی است. حداقل در برخی گروه‌های سنی از میان هر چهار نفری که غرق می‌شوند یک نفر می‌میرد و به این ترتیب آمار افراد غرق‌شده به چهار میلیون و هشتصد هزار نفر می‌رسد. این افراد در بخش اورژانس صدمات غیرمهلک ناشی از غرق شدگی تحت مراقبت قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک نفر از پنج فردی که زنده می‌ماند گزارش نزدیک شدن به مرگ را داده است که حالتی درونی از هشیاری است که از آن با تجربۀ نزدیک به مرگ یاد می‌شود.

اغلب تجربه‌های نزدیک به مرگ براثر غرق شدن، عمیق بوده‌اند و پیامدهای پایدار و طولانی‌مدتی در زندگی تجربه‌کنندگان برجای گذاشته‌اند.

ممکن است این تجربه‌کنندگان تجربه‌های خود را برای متخصصان احیای خود بگویند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چگونگی واکنش متخصصان احیا به این موضوع می‌تواند فرایند درک تجربۀ نزدیک به مرگ را برای تجربه‌کنندگان تسهیل بخشد یا دشوار سازد.

براساس اظهارات نویسندگان، اهداف این کتاب عبارت‌اند از: آشنا کردن متخصصان احیا و کادر پزشکی با پژوهش‌های صورت‌گرفته دربارۀ تجارب نزدیک به مرگ، به‌ویژه تجاربی که هنگام غرق شدن روی ‌می‌دهند، و آموزش این متخصصان برای دادن پاسخ‌های کمک‌کننده درهنگام مواجه شدن با فردی که نجات یافته و از تجربۀ نزدیک به مرگ خود سخن می‌گوید. برای رسیدن به این اهداف، نویسندگان کوشیده‌اند که موارد مهمی را در نگارش کتاب مدنظر قرار دهند:

  1. ارائۀ یافته‌های منتشرشده درمورد محتوا و پیامدهای تجارب نزدیک به مرگ در تجربه‌کنندگان، به‌ویژه در تجربه‌کنندگانی که براثر غرق‌شدگی چنین تجاربی داشته‌اند.
  2.  ارائۀ 22 گزارش تجارب نزدیک به مرگ افرادی که درنتیجۀ غرق شدن چنین تجاربی داشته‍‌اند.
  3.  ارائۀ توصیه‌هایی از متخصصان و محققان در این زمینه، به طوری که ناجیان غریق حرفه‌ای بتوانند از آن‌ها در جهت نجات و درک قربانیان غرق شده‌ای که تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند کمک بگیرند.

این کتاب را آقای دکتر علی‌قاسمیان‌نژاد در ایران به همین نام ترجمه کرده‌، و انتشارات رازنهان آن را منتشر کرده است. همچنین می‌توانید در پایگاه نشر الکترونیکی کتابراه، فایل متنی و صوتی کتاب را تهیه فرمایید.

صفحه اصلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *