آیا در عوالم دیگر «شر» و امکان رشد و یادگیری وجود دارد؟

آیا در عوالم دیگر »شر» و امکان رشد و یادگیری وجود دارد؟

پاسخ:
در عالم روحانی امکان یادگیری و تکامل وجود دارد. آنجا سرزمین دانایی ها و حکمت هاست. اما آموزش ها و تجاربی که در عالم ماده وجود دارد با ساحت روحانی متفاوت است. یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو آموزش، این است که در دنیا، روح آن ضمیرِ مخفی خود را به محک می کشد چرا که در جسم، خودآگاه روحانی‌اش اطلاعی ندارد که در حال یادگیری و کسب تجربه و امتحان است و این پروسه باعث میشود جوهره روح به محک کشیده شود.
تفاوت دیگر این است که جنس و شکل درس‌های دنیا با جنس و شکل درس‌های عالم ارواح تفاوت بسیاری دارد. در دنیا، روح با درگیر شدن و بر عهده گرفتن ژنتیک جسم و با گردن گرفتن خصایص ژنتیکی مختلف در شرایط متنوع، در حال امتحان و آزمایش است و همواره خود را میسنجد ولو خودآگاه روحیش مطلع نباشد. مثلا یک روح انتخاب می کند در جسمی باشد که از نظر ژنتیکی زودجوش هست و باید تلاش کند آن حالت را خنثی کند… و این آزمایشات دنیوی موجب تکامل بیشتر و سخت تر و متنوع تر می شود.به عبارتی، وُسع و دامنه تکامل در عالم ماده بسیار بالاست.
اما در عالم ارواح جنس و شکل آن کلاس ها با آگاهی است و خودآگاه روح کاملا درجریان امر کمالی قرار میگیرد. آنجا دردی نیست که با آن چیزی یاد گرفت. درواقع آزمایشاتی که بوسیله جسم و در دنیا تحقق پیدا میکنند ابزاری برای به محک کشیدن روح اند. یک ابزار سخت و مفید. چیزی که در عالم ارواح وجود ندارد‌.
بنابراین بازگشت های مکرر ارواح به عالم جسمانی سود معنوی و تکاملی مضاعفی دارد تا اینکه در خانه خود درسی فرابگیرند.

درباره موضوع “خیر و شر” و اینکه آیا در عالم روحانی شر وجود دارد یا نه، باید گفت، مکانیزم خیر و شر در عالم روحانی به شکل دنیا نیست. در عالم روحانی “خیر و شر” “خوب و بد” “روشن و تاریک” آن مفهوم دنیوی را ندارد. آنجا فراتر از این مفاهیم است و ارواح بر اساس سطوح ارتعاشی خود طبقه بندی می شوند.
شر و تاریکی در وجود ارواح شروریست که در زندگی دنیوی ایجاد شر کرده اند و نتایج آن اعمال در سرای روحانی گریبان گیرشان گشته است.

جلال الدین قطبی

“پژوهشگر عرفان و تصوف و معاد پژوه”

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. مهدیان گفت:

    فوق العاده بود سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *