پاسخ به پرسش دریافتی

این تجارب نزدیک مرگ چقدر واقعیت دارند؟ واقعا نمی دانم افرادی که در مورد تجربیاتشان در مورد مرگ صحبت می کنند آیا حقیقت را می گویند یا خیر.


پاسخ:

دلایل صحت تجارب نزدیک به مرگ انواع دارد.

وحدت فحوای این گزارشات یکی از این دلایل است. به این معنا که محتوای کلی همه این گزارشات سوای ملیت و قوم و فرهنگ و مذهب، واحد است. در این تجارب، خداناباورِ نیهیلیسم و متدینِ مقید به مذهب هر دو یک واحد را گزارش می کنند: هر دو از تونل و وجود نورانی صحبت می کنند. این حقیقت نشان می دهد که در حدوث گزارشات تجارب نزدیک به مرگ، یک عامل خارجی(خارج از ساخته ها و باورهای بشر) دخیل است. این عامل خارجی، همان وجود معنا و عالم معناست که مقید به ماده و مادیات و ساخته های ذهن بشری نیست.

عامل اصلی و مهم دیگر، دلایل برون تجربی این گزارشات است. یک تجربه گر، آن چیزی را در تجربه اش گزارش می کند که در عالم واقعِ مادی رخ داده و صحت آن توسط دیگران به اثبات می رسد. این قوی ترین و در دسترس ترین دلیل اثبات فرا مغزی بودن تجارب نزدیک به مرگ است.

به این مثال توجه کنید:

اقای الف بر اثر تصادف اتومبیل دچار یک تجربه نزدیک به مرگ میشود. او می گوید از بدنش خارج شده و همه افراد اطرافش را از بالا دیده و اذهان و افکار انسان ها را در حالت روحی می خواند. ذهن خانم جیم را که در محل حادثه حضور داشته می بیند و می خواند که در حال زمزمه ذهنی این جمله است: “عجب تصادف وحشتناکی! حتما اقای الف قبل از تصادف بر اثر ترس مرده است”.

اقای الف می گوید جسم را به بیمارستان منتقل می کنند تا پزشکان برای احیای وی کاری انجام دهند. در این حالت روحی، اقای الف به خانه خود سرک می کشد. می گوید همین که تصور خانه را کردم در خانه بودم. می بیند خواهرش در حال پنهان کردن یک وصیت نامه است. دقیقا با جزئیات میبیند که خواهرش این وصیت نامه را کجا می گذارد. پس از آنکه جسم آقای الف را احیاء می کنند و روح به جسم معاودت می کند، گزارشات خارج از بدن خود را به دیگران بازگو می کنند که صحت همه آن ها تایید و اثبات می شود. یعنی هم خانم جیم تایید می کند که حین دیدن صحنه تصادف، آن جمله را در ذهنش بیان کرده و هم خواهر اقای الف موضوع وصیت نامه را تایید می کند.

حال اگر معتقد باشیم، گزارشات این تجربه کنندگان ناشی از مغز است، پرسش این است که مغز بستری شده در بیمارستان چگونه قادر بوده وقایع کیلومتر ها دور تر از اتاق بستری شده را ببیند؟!

به این دلایل، دلایل برون تجربی گفته می شود. یعنی حقایق متن تجربه، نه تنها برای خود تجربه گر بلکه برای دیگرانی که خارج از تجربه و در عالم واقعِ مادی بودند نیز، قابل اثبات می‌شود.

دلایل دیگری هم وجود دارد که بسط آن ها مجال دیگری می طلبد.

جلال الدین قطبی

پژوهشگر عرفان و تصوف و معادپژوه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *